המדריך המלא לכסאות גלגלים בשדות תעופה

כל שדה תעופה שמכבד את עצמו מציע שירות כסא גלגלים לנוסעים המוגבלים מבחינה פיזית. בדרך כלל השירות יופעל על ידי חברות שירותי הקרקע שמעניקות שירותים לחברות התעופה המשתמשות באותו שדה. מכיוון ששדות תעופה הם בדרך כלל שטחים ענקיים, עולם התעופה עושה הבחנה בין סוגי המוגבלות:

WCHR – נוסע המסוגל להתהלך מרחקים קצרים ויכול לעלות מדרגות
WCHS – נוסע המסוגל להתהלך מרחקים קצרים ואינו מסוגל לעלות או לרדת מדרגות
WCHC – נוסע שאינו מסוגל להתהלך באופן עצמאי ואינו מסוגל לעלות או לרדת מדרגות
BLND – נוסע הסובל ממוגבלות ראייה
DEAF – נוסע הסובל ממוגבלות שמיעה
DPNA – נוסע הסובל ממוגבלות אינטלקטואלית או התפתחותית
MAAS – נוסע שאינו נכלל בקבוצות הנ"ל, אבל עדיין זקוק לעזרה בשדה

בכל המגבלות הנ"ל ילווה את הנוסע דייל המוסמך לטפל בנוסעים בעלי מוגבלות. השירות יינתן רק מדלפקי הצ'ק אין של חברת התעופה והסיבה לכך היא שאז דיילי הקרקע יוכלו "לגעת" בנוסע ולראות אם הוא כשיר לטיסה או לא. על מנת להבטיח שהשירות יינתן לנוסע מומלץ לעדכן את חברת התעופה לפחות 48 שעות לפני טיסה, או דרך הסוכן שדרכו הזמנתם את הטיסה או ישירות מול מוקד השירות של חברת התעופה.

מה עושים במידה והגעתם לשדה התעופה ואתם מתקשים ללכת?

במקרה כזה אני ממליץ לפנות לדלפק המודיעין הקרוב למקומכם, לרוב הם יוכלו להשאיל לכם כסא גלגלים או ליצור קשר עם חברת התעופה שתבוא לעזור לכם.

מה עושים אם אני מתנייד עם כסא גלגלים חשמלי?

למרות שעולם התעופה שיפר את הנגישות לנוסעים עם מוגבלויות, טיסה עדיין נותרה פעילות מאתגרת במיוחד עבור נוסעים הנעזרים בכסאות גלגלים חשמליים. נכון לעכשיו, בניגוד לאוטובוסים ורכבות, נוסעים בכיסאות גלגלים חייבים לעבור למושבי המטוס בעוד כיסאות הגלגלים החשמליים שלהם יאוחסנו בתא המטען. תהליך זה יכול להיות בעייתי מכיוון שרוב כסאות הגלגלים מותאמים אישית לנוחות ולבטיחות האישית של המשתמש. העברות כפויות עלולות להוות בנוסף סיכוני פציעה. למרות האתגרים, טיסה עם כיסא גלגלים חשמלי היא בהחלט אפשרית. להלן הפעולות שיש לבצע לפני טיסה עם כסא גלגלים חשמלי:

  • צרו קשר עם חברת התעופה לפני רכישת הכרטיס – לצערי אין ממש סטנדרט בין חברות התעופה בפרוצדורות הנדרשות לטיסה עם כסא גלגלים חשמלי ולכל חברה מדיניות משלה. דברו עם חברת התעופה או עדכנו את סוכן הנסיעות שלכם על מנת לוודא שאתם מיודעים בנהלים ושהטיסה תעבור באופן חלק.
  • חפשו ביקורות על חברת התעופה בקבוצות של נוסעים נעזרים בפייסבוק או ברשתות חברתיות אחרות.
  • הכירו את המאפיינים המרכזיים של כסא הגלגלים החשמלי שלכם – מודל, מימדים, משקל, סוג סוללה וקיבולת סוללה הם חלק מהפרמטרים שחברת התעופה עלולה לשאול אתכם לגביהם. הכינו את כל הנתונים הנ"ל בהישג יד.
  • מומלץ לתייג את כסא הגלגלים שלכם עם שמכם, מספר הטלפון או המייל, ופרטי הכסא על מנת שיוכלו לשייך אותו אליכם במידת הצורך.
  • מומלץ להכין הוראות קיפול/הרכבה באנגלית לצוותי העמסה והפריקה על מנת לוודא שהכסא מגיע ליעדו בצורה נאותה.
  • בדקו עם חברת התעופה לגבי מדיניות הבטריות שלהן – חלקן יבקשו ממכם לרוקן את הבטריות לפני הטיסה, חלקן יבקשו ממכם להפריד את הבטריה לפני הטיסה.
  • על המטוס בדרך כלל ישתמשו הדיילים בכסא גלגלים צר. עם זאת, במידה ואינכם יכולים לקום כלל מהכיסא, מומלץ להביא איתכם רתמת מעבר כדי שלצוות הדיילים יהיה קל להעביר אתכם מכסא הגלגלים למושב המטוס בנוחות.
  • הגנו על חלקים שעלולים להישבר! כמו הג'ויסטיק למשל. כמו כן, קפלו חלקים פנימה כדי שיהיה קומפקטי ככל האפשר. הסירו כל חלק שיכול לרדת מהכיסא והביאו אותם איתכם לתא הנוסעים. חלקים אלה כוללים את משענת הרגליים, משענת הראש והג'ויסטיק. בנוסף, כיסוי הכיסא בכיסוי עמיד למים יכול לסייע בהגנה עליו מפני נזקי מים בעת העמסה למטוס.
  • מומלץ לצלם את הכסא כשאתם מגיעים לשדה על מנת שבמקרה של נזק תוכלו להוכיח שהכסא הגיע לשדה באופן תקין.
  • אל תשכחו לקחת את כרית המושב. זה במיוחד יכול לעזור לכם בטיסות ארוכות.
  • הכי חשוב, תיהיו סבלניים! טיסה עם כסא גלגלים חשמלי היא עניין מורכב ודורש זמן מצוותי המטוס והקרקע.

 

מה עושים אם אני מתנייד עם כסא גלגלים רגיל?

גם פה, כמו עם כסא גלגלים חשמלי, נעדכן את סוכן הנסיעות או את חברת התעופה מראש. לרוב, במקרה של כסא גלגלים משלכם הכסא יאוחסן בתא המטען בזמן הטיסה ולמושב המטוס יעבירו אתכם עם כסא צר.

האם כסא גלגלים, הליכונים או קביים נחשבים במניין המזוודות?

לא, חברות התעופה מאפשרות לטוס עם הכלים הנ"ל והם אינם נחשבים במניין המזוודות שמותר לכם ע"פ הכרטיס שרכשתם או המעמד שלכם בחברת התעופה.

 

 

תפריט נגישות